BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ
Eğitim Fakültesi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

 

BÖLÜM HAKKINDA

Eğitim Bilimleri Bölümünün amacı Türkiye'nin eğitim alanlarındaki sorunlarına ilişkin bilimsel araştırmalar yapmak ve araştırmalara dayalı çözümler üretmek, Türk Milli Eğitim Sisteminin ve toplumun ihtiyaç duyduğu alanlara uzman yetiştirmek, toplumun eğitim, psikolojik danışma ve rehberlik gereksinmelerine cevap vermektir.

Eğitim Bilimleri Bölümünde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık,  Eğitim Yönetimi, Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ana Bilim Dalları bulunmaktadır. Ancak halen lisansüstü düzeyde Eğitim Yönetimi tezli, tezsiz ve uzaktan(tezsiz) yüksek lisans ve Eğitim Yönetimi doktora ile Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  tezli yüksek lisans programları yürütülmektedir.

Eğitim Bilimleri Bölümü kapsamındaki tek lisans programı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programıdır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programının amacı psikolojik danışmanlık mesleği ile ilgili mesleki bilgi ve becerinin kazandırılarak, mesleğini seven, iş etiğine içtenlikle bağlı, empati kurabilen, sorunlara duyarlı ve bir psikolojik danışman olarak mesleğinin gerekliklerini yerine getiren, yardım becerilerini en iyi şekilde kullanarak bireylere yardım eden danışmanlar yetiştirmektir. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programında dersler kaynaşık modele göre Alan Bilgisi, Öğretmenlik Formasyon Bilgisi ve Genel Kültür dersleri arasında dengelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bilgisayar okur-yazarlığı (BTU) ve güzel sanatlar alanından (GSB) alanından dersler almaları sağlanmaktadır. Programda ilk yıllar temel kuramsal dersler, son iki yıl ise alanla ilgili uzmanlık dersleri ağırlık kazanmaktadır.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programından mezun olanlar farklı iş alanlarında çalışmasına rağmen ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı kurumlarda rehber öğretmen / psikolojik danışman olarak çalışmaktadırlar. Eğitim sistemi içinde çalışan mezunlar genellikle ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin bilişsel, duyuşsal, fiziksel ve sosyal gelişimlerini desteklemekte, yaşamla ilgili sorunlarınla baş etmelerinde öğrencilere yardımcı olmakta ve onların meslek seçimlerinde destek olmaktadır. Bunların yanı sıra, mezunlar Adalet ve Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlıklarına bağlı kadrolarda, TSK'ye bağlı kurumlarda, özel eğitim ve eğitim bilimlerinin diğer alanlarında görev alabilmekte, özel sektörde çeşitli birimlerde çalışabilmekte ve genel olarak eğitim ve ruh sağlığı çalışmalarına katkıda bulunmaktadırlar. Ayrıca üniversitelerde  psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinde çalışabilmektedir.

 

Programın Kısa Tarihçesi 


Eğitim-öğretim faaliyetlerine 2000-2001 yıllarında başlayan Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi, açıldığı ilk yıldan itibaren eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Eğitim Fakültesi bünyesinde, RPD Lisans Programı 2008-2009 akademik yılında eğitime başlamıştır. RPD lisans programının amacı, psikolojik danışmanlık mesleği ile ilgili mesleki bilgi ve becerinin kazandırılarak, mesleğini seven, iş etiğine içtenlikle bağlı, empati kurabilen, sorunlara duyarlı ve bir psikolojik danışman olarak mesleğinin gerekliliklerini yerine getiren, yardım becerilerini en iyi şekilde kullanarak bireylere yardım hizmetleri sunan psikolojik danışmanlar yetiştirmektir. Daha önce %30 İngilizce öğretim yapılan RPD lisans programında 2019 yılında Türkçe öğretime geçilmiştir.

 

Program Yeterlikleri (Kazanımları)

  1. Mesleki ve kişisel gelişimine yönelik yaşam boyu gelişim hedeflerini oluşturur ve hedeflerine uygun stratejileri seçip uygular.
  2. İngilizce (Yabancı dil) dilini, bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanır.
  3. Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
  4. Evrensel, yerel ve kültürel farklılıklara (bireylere, çevresine ve her türlü yaşam formuna) değer verir.
  5. PDR hizmetlerinin sunumunda farklı gelişim düzeylerindeki bireylerle çalışırken gelişimsel özellikleri dikkate alır.
  6. PDR hizmetlerinin sunumunda çeşitli kültürlere ve bireysel farklılıklara duyarlı davranır.
  7. Eğitim bilimlerinin temel bilgi birikiminden yararlanarak eğitim öğretim süreçlerinin düzenlenmesine destek olur.
  8. Bireyle ve grupla psikolojik danışma uygulamalarında, psikolojik danışmanlık becerilerini etik ilkelere ve danışanın ihtiyaçlarına uygun biçimde kullanır.
  9. Gelişimsel rehberlik anlayışı çerçevesinde psikolojik danışma ve rehberlik programlarını inceler, ihtiyaç dahilinde geliştirir ve uygular.
  10. Çalıştığı kurumlardaki bireylerden gerekli bilgileri toplayarak bilimsel yöntemlere uygun gelişimsel raporlar hazırlar.
  11. Alanında yapılacak çalışmalarda bilimsel araştırma yöntemlerini kullanır.
  12. Çalıştığı kurumlarda bilgi toplayarak standart ve standart olmayan ölçme araçlarını kullanarak araştırma yapar ve bilimsel rapor hazırlar.
  13. Çalıştığı kurumlarda bireylerin kendilerini tanımalarına ve ileriye dönük tercihlerini belirlemeye (kapasitesini belirlemeye) yardımcı olur.
  14. Ulusal ve uluslararası standart ve standart olmayan testler (TOEFL, IELTS, SAT vb.) ve çğretim programlarıyla (IGCSE, IB, A Level vb.) ilgili kişileri (danışanını) yönlendirecek düzeyde bilgi sahibi olur.
  15. PDR hizmetlerinde ve ölçme ve değerlendirme uygulamalarında etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
  16. PDR hizmetleri kapsamında topladığı bilgilerin geçerlik ve güvenirliğini sağlar.
  17. Ortak hedefler için diğer paydaşlarla işbirliği içerisinde çalışır.
  18. Türk eğitim sistemini bilir.

ÖSYM 2021 Kılavuz Bilgileri

Öğrencilerimiz tarafında hazırlanan bölüm tanıtım videomuz

Sosyal Medya Hesaplarımız

   @baskentpdr

  Başkent RPD